Rond de Wolfgang See

van Para Gliding naar Wolfgang Swimm

Vrijdag, 9 juni 2017, Traisen – Abersee/St. Gilgen am Wolfgangsee.
We hadden niets voorbereid, we zijn gewoon opgestaan op de voor ons passende tijd waren we klaar om deze geweldige camping te verlaten. Een beetje pijn in het hart, je weet wat je hebt en beter wordt het vast niet want we willen naar een meer, de Wolfgangsee.
En we weten het al heel lang: dat soort campings scoort goed en zijn dus altijd stervensdruk.
Maar goed: om 10 uur reden we van de berg af naar Traisen en daarna richting A1, de snelweg van Wenen naar Salzburg. Prachtig weer en een mooie weg. We zien nu duidelijk de vakantiestroom op gang komen: de ene camper na de andere en dan afgewisseld door een caravan. Zo staan de zaken er onderhand voor. Dus de A1 tot afslag 265 (hallo! Ze slaan wel eens wat cijfertjes over!) en daar naar de Mondsee, St Gilgen. Er liggen hier langs de Wolfgangsee 4 campings op een rijtje en alles riep dat we de tweede moesten hebben. Na 256 kilometer stonden we voor de deur van Romantik Camping Wolfgangsee – Lindenstrand.
Een plattegrond mee met wat er vrij was en kies maar wat uit. We vonden een leuk plekje wat ruim genoeg was. Het is shocking heet als we de caravan op z’n plaats moveren en ‘m waterpas zetten. Maar aan alle ellende komt een end.
We lopen een rondje camping, langs het meer zijn voorkeurplaatsen, daar betaal je twee keer zo veel voor de helft van de oppervlakte. Het staat op dit deel allemaal bovenop elkaar. Wij staan aan de andere kant van de weg en hebben een nagelnieuw sanitairgebouw. Je hebt zoiets nog nooit gezien!
Zo mooi, zo modern, zo doordacht: geweldig! Bij de wasbakken hangen drie automaten + natuurlijk de handsfree kraan, dat is Automaat #1. Handen eronder en het water loopt. #2 is de zeep automaat en #3 is de handdoekjes automaat.
Het is nu over negenen en we voelen wat spetters. Het is zwaar bewolkt en de temperatuur gaat hard zakken. Dus morgen minder lekker, maar daarna…….

Zaterdag, 10 juni 2017, Abersee/St.Gilgen am Wolfgangsee.
Vannacht heeft het gedonderd en gebliksemd, zei Anneke, ik slaap er vrolijk doorheen. Ook de temperatuur liep gelijk lekker op dus de stagiaire van Weatheronline.com zat er faliekant naast.
De camping verkennen hadden we eigenlijk nog niet gedaan, dus maar even een rondje gemaakt.
Voor de lunch even naar een grote SPAR gereden in St.Gilgen. Na de lunch kreeg Anneke de neiging te gaan zwemmen in een bergmeer met een watertemperatuur van 19,8 graden. Ik had een camping ligstoel te pakken om het kippenvel te aanschouwen. Het is een komen en gaan hier op de Romantik Camping. Het summum was een levensgrote camper, echt heel groot, maatje stadsbus dus, met een trailer er achter aan met een kleine auto erop. Die deed een poging om op de camping te komen, maar die hebben we nooit meer gezien.
Tegen vieren hebben we een wandeling in St Gilgen gemaakt wat inmiddels ook ontdekt is door hordes Aziaten. Op een kruispunt zaten drie ijsboeren om het maar oneerbiedig te zeggen. Twee recht tegenover elkaar. Bij de ene stonden ze in de rij (wij dus ook en waarom?) en bij de andere was niets te doen. Wat zou jij doen als je uitbater #2 was?
Later op een terrasje aan het water hadden we een prachtig overzicht over het meer en de omringende bergen.

Zondag, 11 juni 2017, Abersee/St.Gilgen am Wolfgangsee
Vanmorgen verse broodjes bij het winkeltje. En ik was er niet alleen. En iedereen wilde verse broodjes. De zon schijnt uitbundig en het belooft een bijzondere dag te worden.
Anneke heeft even een paar slagen gezwommen (en koelde daarvan lekker af, zei ze) en ik wilde m’n bovenbenen en m’n buik wat bruiner hebben (en brandde daarmee bijna volledig af!)
In de lucht zijn de hele dag para gliders te zien. Wat moet dat een magisch gevoel zijn zo onder zo’n matrasje te hangen!
We willen morgen een stukje verder. Dat moet ook wel, want het 10-dagen vignette is uitgeteld en de boetes schijnen niet misselijk te zijn. Na de lunch hebben we de tank van de auto volgegooid, dan kunnen we er morgen weer een paar kilometer tegenaan. Ik denk dat € 1,177 per liter de voorlopig laagste prijs zal zijn. Om een uur of vier, toen het niet meer te harden was bij de caravan wilde Anneke wel weer een stukje zwemmen. Ik ben dapper meegegaan en verdomd, na enig gemier, kreeg ik mezelf zo gek om er helemaal in te gaan. Tsjonge, dit wordt ook al nooit een hobby van me.
We hadden een paar mooie spare ribs gekocht, netjes gemarineerd merkten we later, en die gingen om een uur of zes op de gloeiend hete Cobb. Een uurtje later was het hele spul perfect geroosterd en konden we aanvallen. Heerlijk! Ik heb maar een probleem met de Cobb: je hebt zo’n hoop werk aan het schoon en vetvrij maken van het ding. Maar hij staat weer klaar voor de volgende klus.
10:15 uur: mooi geweest, ik stop.

Posted by zwit.too 09:46 Archived in Austria Comments (0)

Van Traisen naar

Romantik Camping Wolfgangsee

sunny

Donderdag, 8 juni 2017, Traisen – Melk
We hebben beiden beelden bij het Stift in Melk. Dat is een gigantisch bouwwerk dat als klooster heeft gediend. Daarbij natuurlijk ook de enorme kerk die helemaal vol geplakt zit met goudfolie.
Maar hoe en wanneer, we kwamen er niet achter. Dus een rondje Memory Lane. Het is zo’n 40 kilometer hier vandaan en een groot deel is autoweg. Met een half uur sta je dan ook je nek te verrekken als je omhoog kijkt naar dit symbool van grootheidswaanzin.
Ik weet eigenlijk niet wat ik er over moet vertellen. Is het mooi? De bouwstijl is prachtig en de plaats waar het staat ook. Is het lelijk? Kan je eigenlijk niet zeggen. Het is niet onze smaak, veel te overdadig. Daar zijn zulke financiële offers voor gebracht (en niet door de clerus en de adel!) dat Jean Culotte de Jacques wel weer geweest is met hoge kerkelijke belastingen.
Dat vind ik altijd het dilemma bij dit soort bouw- of kunstwerken.
Maar laat ik het zo zeggen: we hebben er evengoed van genoten. Om een uur of vier waren we weer op de camping en er is hier wat gaande! Waren wij de afgelopen dagen de vaste waarde, nu loopt het ineens binnen. Best leuk hoor, een beetje reuring om je heen.
Tijdens het afwassen komt er een Belgische dame naast ons staan en begint:
Haar schoonvader is al in 1940 krijgsgevangen genomen en te werk gesteld in Oostenrijk. Daar heeft hij toen een dagboekje van geschreven. Als leraar heeft hij dat heel consequent en precies bijgehouden. Dat Belgische echtpaar had al wat zoektochten hier in de buurt ondernomen maar nog geen resultaat geboekt. Maar nu, op het gemeentehuis van de plaats waarvan ze het sterke vermoeden hadden dat het daar was geweest, wist een oudere baliemedewerkster hun van alle informatie te voorzien. Met de auto daar en daar heen en dan verder te voet gedurende ongeveer 1,5 uur. En….je raadt het, ze stonden voor het huis en voor de boerderij die was beschreven door (schoon)vader. Tsjonge, wat een bijzonder verhaal.

Vrijdag, 9 juni 2017, Traisen – Abersee/St. Gilgen am Wolfgangsee.

Posted by zwit.too 12:47 Archived in Austria Comments (0)

we genieten hier!

Terrassen Camping Traisel....

Dinsdag, 6 juni 2017, Traisen
Simpele dagindeling vandaag. Er staat wel wat te komen want de weersvoorspellers geven een hoop ellende voor vandaag. Voor ons reden om na ontbijt en koffie op pad te gaan om weer eens wat vers spul en andere nattigheid binnen te slepen. We vonden een grote Hofer en daar hadden ze een leuk assortiment. € 62,- armer en voor € 80,- spullen in het wagentje (aldie aanbiedingen hè?).
Terug op de camping hesen we ons in de zwemspullen om het zwembad eens te proberen. Gisteren was het water ongelofelijk lekker warm. Maar dat was nu een stukje minder. Maar geen geklaag, we hebben even lekker gepoedeld. Leuk en lekker geluncht.
Het weer is nog steeds heel lekker en daarvan maken we gebruik door een wandelingetje te maken achter de camping. Er is een vogelroute waar ze op redelijke afstand tekst en foto’s hebben staan van vogels die daar in de buurt voorkomen. Informatief.
Er kwam een auto met caravan aanrijden met een ouder echtpaar (hoe bestaat het!).
Ze liepen een rondje, zeiden geen woord tegen elkaar en andere mensen, stapten weer in de auto en reden weg. De Baas van de Camping en mij met vraagtekens achterlatend. Ach, hij maakte dat wel vaker mee. Ik vroeg wat nou een reden zou kunnen zijn. Het zou de prijs kunnen zijn, meldde hij. We zullen het nooit meer te weten komen!
Het is tegen zevenen en Anneke is de maaltijd buiten aan het klaarmaken. Ik kijk naar het westen en zie de hemel betrekken. En binnen de kortste keren vliegen de emmers water ons om de oren en het wasrek gaat een eigen leven leiden en moeten we als twee hazen het hele buitengebeuren naar binnen slepen. De wind maakt er een spelletje van om de luifel op te tillen (ik had uit luiigheid de grondplaatjes er niet op gezet) en toen we toch veroordeeld waren tot binnen vertoeven moesten we ook binnen afwassen. Waarop vervolgens bleek dat ik de grote tank niet had gevuld (uit puur luiigheid, want de gevulde jerrycan staat er naast) en we amper water hadden voor de afwas. Maar ook dat loste zichzelf op.
Op die geweldig mooie camping waar GEEN SCHITTERENDE WATERVAL is.
Het was een geintje van me. De watervalfoto stamt uit Noorwegen bij de Flam Banen en dat hadden Tove en Evert door. Er waren een boel intrappers maar de mooiste was vriend GOOGLE die me vroeg of ze de foto mochten plaatsen op de Terrassen-Camping Traisen. Ik vond het prima!

Woensdag, 7 juni 2017, Traisen
Het was, zoals voorspeld, een stuk frisser dan gisteren. Ontbijt hebben we dan ook maar binnen genuttigd. De koffie buiten met de Koster-hoodies aan. We hadden gisteravond een wijnproefavond in Proeflokaal De Kale Zwit-ser. We hebben er verschillende geprobeerd en kwamen tot een weloverwogen oordeel: de witte werd een Welschriesling hier uit de buurt. De rode werd een Ruby Cabernet uit Californië. We konden geen lekkerder rode wijn vinden uit Oostenrijk.
Aldus togen we voor de lunch reeds naar de leverancier om onze bestelling op te halen.
De lunch konden we op ons buitenterras nuttigen, maar het was fris en er dreigden donkere wolken. Voordat ik nat zou worden koos ik eitjes voor mijn geld en dook even mijn mandje in voor een gezondheidsslaapje.
Na het tukje wilden we de Voralpenvogelweg wandelen. Hier om de camping loopt een route met borden waarop vogels + hun informatie staan. Foto’s plus tekst. Erg leerzaam en we kenden er veel van de plaatjes die we van de tekst nooit herkend zouden hebben. Voorbeeld: een Kernbeißer is een Goudvink. En zo nog een stuk of 40. De afstand is slechts 2,05 kilometer, hoogteverschil 62 meter (da’s pittig op 2 kilometer) en je doet er 1 a 2 uur over. ’t Is koud en het dreigt steeds te gaan regenen. Anneke aan de kook en ik pleeg wat reparatieklusjes. ’t Is niet anders dan met een boot: er is altijd wel wat aan de hand.

Posted by zwit.too 11:31 Archived in Austria Comments (0)

Van erg druk in Oggau

naar erg rustig in Traisen

overcast
View Richting OOST 2017 on zwit.too's travel map.

Zondag, 4 juni 2017, 1e Pinksterdag, Oggau, Oostenrijk
Hier op deze camping struikel je over de fietsen. Fris en fruitig, oud en afgeleefd komt hier naar toe om te fietsen! Het is hier ook zo plat als een pannenkoek dus dat maakt het wel wat makkelijker.
Getooid in mooie, flitsende, strak gemodelleerde pakjes berijden ze fietsen in de meest super-de-luxe uitvoeringen. Wij aanschouwen het met genoegen.
Dan wat anders.
Dat doen ze goed hier rond de Neusiedlersee. Je krijgt hier bij je overnachting(en) een kaart waarmee je allerlei attracties, musea, vervoer en wat dies meer zij gratis of met korting krijgt.
Dus ook dat fraaie gemeentelijke zwembad wat praktisch aan de camping vast ligt is gratis. Na de koffie hebben we dat maar eens geprobeerd. Een enorme oppervlakte aan keurig gemaaid gras en daarin verzonken 3 zwembaden. Alles in RVS! En jawel, ook ik ging door de knieën voor een verfrissende duik! Heerlijk!
Na de lunch trekt de hemel dicht, het begint te waaien en het regent gestaag. Van onze NL-buren hebben we gehoord dat de Yachthafen Oggau wel een heel eind van Oggau afligt. En wel richting Rust. Daar hadden we ook nog wat anders te doen. Kijken of we benzine konden tanken (ja, € 1.177) en bier en dat had het tankstation ook en daarop maakten ze hun winst denk ik!
Het regent gestaag verder en dat is lang geleden. Dus je hoort ons niet klagen. Op de terugweg naar de camping namen we toch nog even een ander weggetje. Die naar de Yachthafen dus.
Niet te geloven! Moet je nagaan, de Neusiedler See is een heel lange plas. Maar om van die YH naar het meer te komen, moet je toch wel een kilometer of 2 motorren voordat je op open water komt.
Een ander probleem is dat het meer heel ondiep is. Gemiddeld tussen de 1 a 2 meter diep. Maar je ziet hier zeiljachten liggen tot een kleine meter of 10.
Vrienden, het is de eerste keer in ons bootloze leven dat we een jachthaven bezochten. Er biggelden geen tranen over onze wangen. Het caravanleven bevalt uitstekend en we staan nog steeds voor 100% achter onze beslissingen.
Het regent ook nog steeds.

Maandag, 5 juni 2017, 2e Pinksterdag. Oggau – Traisen
Het is weer droog, alle spullen die gisteren nat geregend waren zijn gewoon weer droog.
Een vreemde nacht: de temperatuur zakte ineens en we hadden het allebei koud om een uur of half zes. Dus werd er toch nog een fleece dekentje overheen gegooid. Verder prima geslapen.
We gaan verder vandaag. Het begint ons toch wat tegen te staan op deze camping. Te groot, te druk, te kleine veldjes: reden genoeg om het zaakje weer op te breken. Om even over tienen reden we achter MIA aan Oggau uit. We hielden Wenen aan onze rechterhand en we werden prima geleid door onze navigatrice. We zitten gezellig te babbelen met elkaar en met een gangetje van zo’n 90 km/u vergeten we domweg een afrit te nemen en dat maakte dat we onderweg gingen naar Sopron en daar wilden we helemaal niet heen! Maar Mia had al snel een alternatieve route zonder veel tijdverlies en tuften we via de B21 de goede kant op. We vonden het landschap allebei fantastisch!
Uit reviews had ik al gelezen dat het laatste stuk naar de camping aardig stijl was. Nou, daar was niets aan gelogen. Ik was voorbereid en had ‘m al gauw in z’n eerste versnelling staan. Dan tussen de 3 – 4.000 toeren en je trekt alles naar boven, ook onze caravan.
Wat een leuke camping! Stel je een berg voor met bovenop een boerenbedrijf. Dat was het 50 jaar geleden! Bijna in volledige cirkels liggen hier laantjes rond de berg maar dan op verschillende hoogtes. Kijk maar eens op www.camping-traisen.at.
We hebben een mooi plekje en voelen ons na alle drukte van de afgelopen dagen helemaal lekker.
Morgen wordt het erg slecht weer: komt goed uit, kunnen we op wat inkopen doen.
Op het gemak vandaag ong. 155 km gereden.

Posted by zwit.too 00:41 Archived in Austria Comments (0)

Van Budapest....

naar Oggau im Burgenland en Traisen in Niederosterreich

Donderdag, 1 juni 2017, Budapest
Het belangrijkste vandaag is natuurlijk dat mijn broer jarig is en de bevallige leeftijd van 81 jaar bereikt heeft. Ik vind het een prestatie! Roel, van harte!
Mocht je hem willen feliciteren dan mag je hem een mailtje sturen: rckoster@hetnet.nl
Bij voorbaat onze hartelijke dank.
Vanmorgen met tram 24 twee haltes verder, 5 minuten lopen en daar kwam de Gele Lijn Bus aan. Ook weer twee stops verder en een stukje lopen en we stonden bij Dock 8/A, vanwaar we een tochtje van een uur gaan maken over de Duna (of zeg maar Donau). Leuk om alle belangrijke gebouwen vanaf het water te zien. Na de tocht werden we aangetrokken door een bord bij Restaurant Monk’s. Een 3-gangen lunch voor nog geen tientje (€’s). Te goedkoop om goed te kunnen zijn, zeg ik dan altijd. Nou, dat werd een feestje! Een glaasje Rieszling erbij: laat maar komen.
Eerste gang:
Geflambeerde geitenkaas op een bedje van verse sla en verder wat andere groene groenten.
Tweede gang:
Op een dun laagje puree lagen drie stukjes verschillende vis. Rondom toefjes gekleurde puree: hoe bedenk je het? Het ziet er heel feestelijk uit en kost natuurlijk niente.
Derde gang:
Een kogelrond stukje ijs met er omheen lekkere saus en een strooisel van iets lekkers.
Dit werd geserveerd op een stuk leisteen.
Het werd weer tijd voor actie. We zochten de Rode Lijn Bus op en die bracht ons naar de Gelleri Hegy, de plek om een mooi uitzicht te hebben over een groot deel van Budapest. Het heet er ook de Citadella. We pakten de Rode Lijn weer op want Anneke (die was reisleider vandaag) had besloten dat we de Basiliek Szt Istvan moesten zien. ’t Was op de laatste krachten, maar we haalden het. Prachtig, wat een gebouw! De Sagrada Familia blijft voor ons nummer 1, maar dit is een goede tweede. We pikten weer een Gele Lijn Bus op om het dichtst mogelijk bij de camping te komen. Dat lukte maar net, want hij had haast: hij reed alweer terwijl wij nog aan boord waren. Werd opgelost. Stukkie lopen, twee haltes tram, stukkie lopen: GESLOOPT maar genoten.

Vrijdag, 2 juni 2017, Budapest
We gaan rustig aan doen vandaag. De autoramen een beetje schoner maken, de auto een beetje uitmesten en voor de rest alles kon en mocht. Er staan ineens 4 paar Nederlanders op ons kampeerveldje met schaduw. Hiernaast is nog een kampeerveld, veel groter maar geen schaduw. Bijna alle campers worden daarheen gedirigeerd, zeker de meer dan gemiddelde maat.
We hebben nog even een inkoopronde gemaakt in de grote supermarkt van Real.
Het is heet, vrienden, heel heet. Maar wij klagen niet. Wij kunnen door regelmatig stoelen te verschuiven toch nog aan een beetje christelijke temperatuur komen.
We gaan morgen verder naar Oostenrijk.

Zaterdag, 3 juni 2017, Oggau in Burgenland
Ik verheugde me al op een stuk door Budapest met de caravan erachter! We hadden al wat kampeerders door de stad zien slingeren met caravans en campers. Een roerend afscheid met de bazin van de Kemping Haller en we gingen los. Een kilometer of 10 verder hadden we de benauwdste delen van Budapest wel gehad en bereikten we de A1 richting Tatabanya. Dat er wat ongelukken waren hield de zaak alleen maar een beetje op. De volgende grote plaats was Györ en daarna kwam Mosonmagyaróvár. Dit is de officiële schrijfwijze. Ik heb in het verslag van Hongarije wel eens van die tekentjes verloren laten gaan!
En dan ineens, je hebt het idee dat je nog wel een stukje Hongarije te gaan hebt, word je vriendelijk verzocht om een Vignette voor de Autobahn in Oostenrijk aan te schaffen. Goh, nu al in Austria?
Ja dus. En geen Euro’s in de knip. En niet kunnen betalen met HUF’s. Dus pinnen. € 8,60 voor tien dagen. We zien wel.
Op de kaart een mooie rode route naar de plaats van bestemming: Oggau am Neusiedler See.
Supergroot, super commercieel en super mooi. 300 Mobilheim Plätze en 150 Kurzcampingstellplätze. Nou, dan weet je het wel.
Volgens de aanbevelingen is er voor een toestel Free Wifi, maar op enige afstand van de receptie vind je al geen signaal meer. Dat wordt nog een uitdaging om de website bij te houden.
Vandaag hebben we er zo’n 230 kilometer doorgejast. We zijn nog niet onvertogen enthousiast, maar dat kan nog komen. Maar er is wel een zwembad bij: gratis!

Posted by zwit.too 06:36 Archived in Austria Comments (0)

(Entries 6 - 10 of 27) « Page 1 [2] 3 4 5 6 »