Van heel mooi naar

Heel heet Budapest

Dinsdag, 30 mei 2017, Matrafured – Budapest

“Alles op z’n 31ste.” Schreef ik gisteren. Ik vond het toen al niet klinken, maar vond niets beters.
En dan ineens: Lampje!, Eureka!: “Alles op z’n elf en dertigsten”!

We waren de laatste kampeerders die deze camping verlieten.
Gisteren al afgerekend zodat we zo door konden rijden op een voor ons geschikt moment.
Vlak voordat de slagboom omhooggaat schiet een Fransman me aan of het een goede camping is. Naar waarheid ingelicht. Op naar Budapest.(90 kilometer te gaan, waarvan het grootste deel snelweg. Ze zijn overal dol op repareren van de wegen. Ze zagen er rechthoekige stukken uit van een centimeter op 5 – 10 dik en storten dat dan weer vol met het liefst een andere kleur substantie. En dat blijkt achteraf wel nuttig te zijn want als je zo’n lappendeken aan ziet komen met 80 km/u kun je nog net wat snelheid minderen voordat het hele interieur van de caravan op de grond ligt.
De laatste 12 kilometer dwars door Budapest en daar ben ik altijd heel blij mee!
Maar we vonden Kemping Heller tegen twaalven. Mensen wat een herrie om je heen en wat leuk om hier te staan! Nederlanders, Fransen, Duitsers, Zwitsers, Belgen, Engelsen en ja hoor: een Japans stel met tent en huurauto uit Frankrijk!

Woensdag, 31 mei 2017, Budapest
Gisteravond werden er twee Hop-on, Hop-off tickets gekocht. Er zit zelfs een boottrip bij!
We konden het vanmorgen rustig aan doen: we moesten om 10:45 u opstappen bij het beginpunt van deze tour. En daar konden we weer makkelijk komen met de tramlijn 24. 2 haltes en een hoek om, bingo. Een ander NL-stel was er naar toe gelopen en dat kon dus ook.
We installeerden ons voorin en zetten een koptelefoontje op. Volgens mij heeft Marten Spanjer de tekst ingesproken! We meenden eerst Jules Deelder, maar die viel af.
Het probleem met Budapest is, dat je er geen pest van weet!
Van Parijs kan de gemiddelde NL-er wel wat bouwwerken of bezienswaardigheden ophoesten, dat geldt ook voor Rome, Berlijn en wat minder van b.v. Lissabon. Dat is dus niet het geval voor Budapest.
De Gele route is de langste en het nam dan ook ruim 2 uur in beslag! Wat een indrukken en wat een bouwstijlen! Allemaal redelijk recent. Van vóór 1850 zie je niets. Jugend style is zwaar vertegenwoordigd. Maar ook andere stijlen vind je.
Alles bij elkaar: het is een mooie, ondergewaardeerde stad. Morgen gaan we nog een andere route doen en die combineren met de Blue Boat Line.
Onze buren zijn een Duits stel, redelijk alternatief. Hebben een camper die volstaat met reclame. Maar het is allemaal nep, het telefoonnummer, dakladder en bovenal de naam! Ze doen dat omdat ze niet bij die giga-campers willen horen. Ze kunnen nog steeds op commerciële basis rondrijden in een belastingtechnisch aantrekkelijker voertuig. Mooie mensen!
Overigens: openbaar vervoer, tram, trolleybus, bus en trein zijn gratis voor pensionado’s en daar maken we mooi gebruik van.

Posted by zwit.too 11:26 Archived in Hungary Comments (0)

Naar Eger

'n hele mooie stad

sunny

Zondag, 28 mei 2017, Matrafured – Eger
Gisteravond hebben we kennis gemaakt met Ismilda, een jonge vrouw met een afgetraind lijf in haar eentje in een puptentje. Ze ging meedoen aan de race naar de top van Hongarije! 2000 deelnemers en de hele route gaat over een afgezette weg naar, letterlijk, het hoogste punt van Hongarije.
Ze heeft ‘m eerder gelopen en loopt alleen om haar vorige tijd te verbeteren.
En wij wilden vandaag naar Eger. Dat kan op twee manier: de toeristische, leuke route door de bergen, of via de A3. We rijden vanaf de camping de weg op en zien Ismilda bij de bushalte staan. We stoppen en vragen waar ze naar toe moet. Naar boven dus, daar had ze nog een klusje te doen bij de finish van gisteren. Spring er maar in, we komen er langs.
Eenmaal ter plekke heeft ze ons nog wat opmerkelijke dingen laten zien. Zelfs de Hoge Tatra in Slowakije was zichtbaar. Foto’s genomen bij de steen die de hoogste berg markeert: 965 meter!
We trokken weer verder. Het was een erg leuke route om zo naar Eger te komen.
We hadden een waypoint in Mio gezet vlak bij de Burcht. Na wat rondlopen en –kijken zochten we de Burcht (Var) maar eens op. Die viel nog niet mee, maar we hebben gezien wat we wilden zien en nog een beetje meer. Overigens komt de bekende wijnsoort “Stierenbloed” uit Eger vandaan.
Het toeristenseizoen draait hier al als een trein! Drukke pleinen, drukke straten, geen parkeerplaats (geen bekeuring!). Om een uur of half vier zochten we ons Kia maar weer eens op. Nu via de A3 en dat is dan beslist een stuk sneller maar minder aantrekkelijk. In Gyongyos zagen we ineens een Lidl zitten. Een enorme ploeg mensen voor de deur, maar ook binnen. Wat was er aan de hand? Om vijf uur moest de winkel dicht zijn want dan kwam een heel contingent werkers de hele tent verbouwen! Wat een operatie! 10 kilometer verder op de camping was alleen Ismilda nog aanwezig maar ze was druk aan het inpakken. We hebben haar uitgezwaaid.
Een bewogen dag.
Anneke constateerde dat er aan de toiletten en de douches geen moer schoonmaakonderhoud gepleegd werd. Zeker al sinds een week niet.
Receptionist Oetlul’s antwoord (zoals te verwachten): Dan zijn ze vergeten een aantekening te maken. Nee knul, we zien het zelf en daar doet geen vergeten aantekeningetje wat aan af.

Maandag, 29 mei 2017, Matrafured
We hadden gewoon trek in niets doen, om de caravan hangen of een wandelingetje in de buurt maken. Lekker alles op z’n 31ste.
En dat was het dan ook eigenlijk. Toch nog wat poetswerk aan de caravan en een paar dingen gewassen. Aan het toiletgebouw is nog steeds bijna niets schoongemaakt: al sinds een dag of zeven. Gelukkig komen hier kennelijk nette mensen. Lunch met opgewarmde broodjes en daarna een wandeling gemaakt. Hier is het begin van een Natura 2000-pad. Leuk met verklarende bordjes (als je ze kunt lezen want het is natuurlijk uitsluitend in het Hongaars). Wat ons verbaasde waren de vele vuurplaatsen midden in het bos!
Dat het weer heerlijk is ga ik niet meer vertellen, als het minder wordt wel.
Lekker gegeten: civapchici (pittige gekruide gehaktstaafjes) met gewokte groenten en wat nieuwe aardappeltjes in de schil. Als nagerecht kwamen we nog wat stukken meloen in de koeling tegen.
Morgen gaan we naar Boedapest. We mikken op een camping midden in de stad met een hele hoop pluspunten. We zijn benieuw wat daaruit voortkomt. ’t Is maar iets meer dan 90 kilometer dus dat is geen hindernis. Boedapest reguleert wel verkeer wat de stad in komt als de smog te erg wordt.

Posted by zwit.too 11:40 Archived in Hungary Comments (0)

Aan de horizon verschijnen

de Matra Bergen

Vrijdag, 26 mei 2017, Matrafured/Sasto
Bij nadere beschouwing bleek de camping een nog grotere puinhoop dan we al hadden gezien. Dat maakt het afscheid nemen erg eenvoudig: dit nooit weer!
Mooi weer en een mooie route met veel stukken gele weg. Dat wil zeggen dat je niet helemaal uit elkaar gerammeld wordt. Al snel zagen we vanaf de poesta de bergen aan de horizon liggen: het Matra-gebergte. Het maakte ons oprecht blij om weer eens een berg te zien.
Tegen twaalven, ’t was maar 60 kilometer, reden we de camping op. Een groot complex met binnenin een hotel en vele bungalowtjes. Aan de rand zijn grote kampeerplekken, afgezet met stenen muurtjes. Er is nog al wat hoogteverschil en dat maakt het ook allemaal speels.
Maar wat ons het meest verbaasde was het feit dat er maar twee tenten stonden en verder niets!
Wat is dat toch? De Hongaren nog niet op vakantie? Maar waar is de alom geroemde stroom Nederlandse pensionado’s die alleen in voor- en naseizoen op campings rondhangen?
Deze camping ligt op 560 meter hoog en de hoogste top van de Matra’s is 964 meter hoog.
Ondertussen rijden er busladingen schoolkinderen de camping op en die nemen de chaletjes in beslag, steeds met groepjes van vier. Het ziet er erg gezellig uit.

Zaterdag, 27 mei 2017, Matrafured/Sasto – Gyongyos
De jeugd die hier in de chaletjes zit, kroop natuurlijk gisteravond bij elkaar. Er was er niet één boven de 18 jaar, maar het spul had natuurlijk druk drank meegesmokkeld. De afvalbakken bulkten uit van de flesjes en blikjes vanmorgen. We hebben er helemaal geen last van gehad.
Bij ons was het plan gerezen om maar eens een was te draaien. Er stonden per slot van rekening een wasmachine en een –droger klaar zonder muntautomaat of wat dan ook. Het manusje van alles drukte Anneke op het hart toch hun wasmiddel en verzachter te nemen: het stond ervoor.
2 x wassen en 2 x drogen, een lekker zonnetje en een lekker windje en het is in een vloek een zucht droog. Ik had een afspraak met de kapper en die kwam gelijk langs. Doe maar 9 millimeter! Perfect.
Bij de receptie gevraagd waar ik broodjes kon kopen of bestellen. Hij wees me aan waar ik moest zijn. Daar was het dus niet. Dit is wel zo’n oetlul van een receptionist, niet te geloven.
Ik heb het maar opgegeven. Na de lunch (afbakbroodjes) in de auto gestapt en naar Gyongyos gereden. Gelijk maar een stuk spare rib aangeschaft voor op de COBB. Stonden we vannacht hier met drie bezette campingplaatsen, het zijn er nu ineens zes.

Posted by zwit.too 11:29 Archived in Hungary Comments (0)

Van stadsbezoek

naar de allerslechtste camping

Woensdag, 24 mei 2017, Cserkeszölö – Kecskemet
Het zag er vanmorgen niet zo slecht uit. Mooi weer om een stukje te rijden en een andere stad te bezoeken. Zoals je hierboven ziet is het Kecskemet geworden. 45 kilometer rijden en dan maar kijken of je je auto in het centrum, want daar is het meeste te zien, kwijt kunt. We vonden een stekje vlak bij het centrum waar je met munten kon parkeren. Een charmante, jonge vrouw was gaarne bereid een wat oudere, sympathieke heer te helpen met de gebruiksaanwijzing van de automaat.
Te weinig muntgeld voor een serieuze parkeertijd, maar we waren voor even gered.
De buurt even verkennend stuitten we op een bijzonder gebouw wat vroeger een synagoge was en gebouwd is in Moors-Romantische stijl. Sinds 1970 is het een vergadercentrum en heeft de naam Huis van de Wetenschap en de Techniek. Maar wat wij erg mooi vonden waren de 15 replica’s van beelden van Michelangelo! Inmiddels hebben we bij een ijssalon, het barst er hier van, wat papiergeld gewisseld tegen munten. De automaat werd gevoerd tot half drie, dan moeten we toch wel een aardige indruk hebben van het centrum van Kecskemet.
Wat we zo bekeken hebben? De Nagytemplon is de Oud Griekse Kerk en de grootste in de grote Hongaarse laagvlakte. Gebouwd in laat barokke stijl.
Varoshaza is het gemeentehuis gebouwd in 1895 in een geheel eigen stijl: de Hongaarse Art Nouveau. Het Ujkollegium is het Nieuw Calvinistisch College. Duidelijke art nouveau elementen maar ook, en die kende ik nog niet, Transylvaanse motieven. Heel mooi.
Het meest bijzondere gebouw is het Cifrapalota, het Cifra Paleis. Een uniek stuk architectuur die nu bekend staat als het meesterstuk van de Art Nouveau. Ceramische ornamenten, geglazuurde dakpannen en muren bedekt met mooi decoraties.
Mercedes Benz heeft hier een fabriek waar momenteel 4000 mensen werken.
Op een terrasje zaten we aan de koffie toen heel zwarte wolken aan het zwerk verschenen. Dat terrasje konden al snel verlaten: de regen spoelde naar beneden. Bij het haastig naar binnen gaan, ging de koffie frontaal over mijn broek heen. I was not amused!
Inmiddels hebben we een schrale neus van het cultuur snuiven en gaan maar weer eens op hüs an.
Onderweg nog even afgestoken bij een grote Lidl. Het duurde maar even na het inladen of de pikzwarte hemel brak open en het spoelde erover. Op de camping viel de schade mee: een stukje matras en dekbed waren nat (hete lucht kachel er een tijdje tegenaan laten blazen) en de stoelen hadden het spoelen niet helemaal droog doorstaan.
Onderweg bij een stalletje de mooiste aardbeien gekocht: we eten ons er suf aan.

Donderdag, 25 mei 2017, Cserkeszölö – Jaszapati
We lagen er om 11 uur in gisteravond en sliepen allebei als roosjes. We hadden deze keer geen last van de imitatie-vogel. Die ken je niet? Wij ook niet, maar deze imiteert het geluid van een wekker. Achter elkaar door! We werden er wakker van en dan verder slapen, ho maar. Constant tut-tut-tut-------tut-tut-tut. Wat een pokke beest. Maar vannacht hadden we er geen last van.
Tegen achten eruit en de caravan en onszelf klaarmaken voor vertrek. ’t Liep geolied, zoals gewoonlijk.
Het plan was om naar een mooie camping in het Matra gebergte te gaan in de buurt van Eger. En dit plaatsje was de tussenstop. Jaszapati: we reden weer verkeerd, dat gebeurt bij iedere keer als we op coördinaten rijden van Best Deal. Waar we rechts af moesten (en we zaten vlak bij de camping) stonden vier stalagmieten de weg efficiënt te blokkeren. Maar met handen en voeten vonden we uit hoe we bij de camping ingang moesten komen. Het ziet er niet uit en er zit ook alweer een termen aan vast. Wat hebben wij toch weer mazzel. Zoek maar een plaatsje uit.
We zien veel Hongaren, aardig wat Duitsers, een paar Nederlanders en een Belg.
’t Is oud, heel oud allemaal, Evert, maar wat je nodig hebt is er. De rit hier naar toe verliep vlot.
Het was ook maar een beetje meer dan 100 kilometer.
Ondertussen hebben we de kaart en de positie van de volgende plaats even opgezocht.
Matrafured/Sasto en dat ligt toch nog een heel eind van Eger af. Maakt ook niet uit. Het is een ACSI camping en de omschrijving is zeer positief. We hebben onder het schrijven van dit verslag besloten om morgen verder te gaan. De aanstaande dagen worden heel erg lekker en warm.

Posted by zwit.too 11:26 Archived in Hungary Comments (0)

Kemping met Thermen

.....dit wordt nr 3

View Richting OOST 2017 on zwit.too's travel map.

Maandag, 22 mei 2017, Martfü en Cserkeszölö
Op ons dooie gemakkie hebben we auto en caravan klaargemaakt voor een geringe verplaatsing van zo’n 110 kilometer. Niets aan de hand. Mia had weer een prettig weggetje in gedachten en dat hebben we maar braaf afgebonkt. We kwamen er uiteindelijk wel en de afstand klopte ook nog ongeveer, maar het was slecht voor ons humeur, onze Kia en onze Beijerland Caravan.
Om half een reden we een heel fraaie camping op, een mooie receptie, een prachtig meer met rondom vissteigertjes, kleine bungalowtjes, gemaaid gras en verder…….
WAS ER NIEMAND. Geen receptioniste, geen toeristen, geen tenten, geen caravans, geen campers. Wel vonden we twee vrouwen die aan het schoonmaken waren en ons wisten uit te duiden dat we bij een hotel in konden schrijven. Eerst maar eens een eindje wandelen, maar het was niets en het bleef niets.
Dus bij Martfü Kurkemping, Tuzep u1, 5435 Martfü moet je niet zijn.
Het alternatief in de buurt lag 26 kilometer terug en heette
Thermal Kemping, Beton ut 5, 5465 Cserkeszölö.
Ook hier klopten volgens ons de coördinaten niet en was het nog even stevig zoeken.
Aanmelden ging zo: Autonummer, Wohnwagennummer. Hunde? Passport. Zo ongeveer.
Een vriendelijke ontvangst is het halve werk. Het is hier heel groot met ongelofelijk veel baden, golfslagbaden, Whirlpools, glijbanen etc. Eén grote colonne van mensen in badjassen of in totaal verkeerde badkleding. Pijn in je ogen.
We vonden een mooi stekje en er staat zowaar een Nederlandse caravan in de buurt. Even een rondje thermen binnen en buiten gelopen: indrukwekkend.
Alles bij elkaar zo’n 155 kilometer gereden onder niet zulke beste omstandigheden: we zijn een beetje moe. Prachtig weer vandaag.

Dinsdag, 23 mei 2017, Cserkeszölö
Zoon Bart is 45 jaar geworden!
De weersverwachting van vandaag was wat minder, maar nog steeds alleszins lekker.
Er moesten wat boodschapjes gedaan worden en dat doen we dan het liefste in een grote supermarkt, dan heb je alles bij de hand.
Het allemachtig vriendelijke meisje bij de receptie hielp ons geweldig: die kant op, 8 kilometer.
Daar was dus niets dan weiland: takkewijf. Ik krijg je nog wel! Vlak bij de ingang van de thermen troffen we een klein Co-opje aan waar we de noodzakelijke dingen konden kopen.
Bij de caravan koffie gedronken en als een speer weer een paar gezellige baden opgezocht. Je merkt het: we krijgen er geen genoeg van. En nu lieg ik!
Na lunch en tukje alweer op pad naar de thermen. We hebben nu een beetje binnenbaden bezocht. En we vragen ons af waarvoor we dit eigenlijk doen? In 36 graden warm water rondhangen en wachten totdat er weer wat bubbels uit de bodem komen? Je vergapen aan opgehoogde vetmassa’s? Je verbazen over kleding en badkleding? Schriele mannetjes achter voluptueuze vrouwen. Enorme bierbuiken (of bierspieren) vergezeld door slanke goed geklede vrouwen. Nou, dat heb je na een middagje thermen wel gezien.
Morgen willen we het stadje Kecskemet bezoeken en daarna (heel misschien) nog een rondje thermen! Als we dan nog zin en tijd hebben maken we de caravan klaar voor een ritje overmorgen.

Posted by zwit.too 00:44 Archived in Hungary Comments (0)

(Entries 11 - 15 of 27) « Page 1 2 [3] 4 5 6 »